Geometrie van het leven
Het schilderij verbeeldt het leven in een spel van cirkels, driehoeken en vierhoeken met in het midden een grote cirkel die als hart fungeert. De vier banen staan voor verbinding en het uitbundige kleurgebruik benadrukt positiviteit en levenslust. De donkerdere vlakken contrasteren met de heldere kleuren en herinneren eraan dat ook moeilijke momenten deel uitmaken van het bestaan.
De niet geheel strakke lijnen symboliseren de rafelranden van de mens en verbeelden de imperfectie die ons juist menselijk maakt.
Olieverf op paneel
62 cm bij 52 cm
De Rode Lijn
Het begin: Licht, zonnig, zorgeloos — een optimistisch begin.
De rode lijn die hieruit voortvloeit, draagt dat optimisme met zich mee.
Daarna worden de kleuren dieper. Ze bouwen voort op die positieve kijk. Dan volgt een kantelpunt, een nieuwe rode lijn.
Het beeld verdiept zich, het wordt donkerder. Is dat een moment van bezinning — een behoefte aan verstilling? Het is een evenwichtig beeld, met donkere tonen, maar zonder dramatiek.
De rode lijn die hierop volgt markeert het begin van een periode van onstandvastigheid. Er zijn nog lichte momenten, maar het donker wint terrein; de lichtheid raakt steeds meer op de achtergrond.
En dan: de vierde rode lijn. Het is donker. Blijft het donker?
Een vijfde rode lijn is vaag zichtbaar. Is het duister het einde — of markeert deze lijn het begin van vernieuwing, van opstaan uit de duisternis, van langzaam weer de weg omhoog vinden?
Olieverf op paneel
25,5 cm bij 90 cm
Geld, verbeeld als een zilveren euroteken, is de basis van dit schilderij. Het kan positief worden ingezet:
het gouden Share. Het geld blijft niet “hangen” en wordt gedeeld. Of Het wordt negatief ingezet; gesymboliseerd door het zwarte euroteken. Het geld blijft “hangen” door hebzucht, machtswellust en
egoïsme: Greed.
Olieverf op doek
30 cm bij 40 cm